tippek

tippek

  • kiemelt figyelem a gyermekegészségüggyel kapcsolatban
  • intelligencia fejlesztés
  • felelős pénzügyi döntések
állásajánlatok

állásajánlatok

  •  
Jelentkezz most!

hogyan készülj az interjúra?

tudj minél többet önmagadról

Gondolja végig minden interjú előtt, hogy eddigi tapasztalataiból, és meglévő képességeiből, készségeiből mi az, ami a cégnek érdekes lehet, és emelje ki azokat. Legyen érezhető a fejlődés az eddigi karrierjében, azaz miért érték meg a váltások, hol mit tanult, hogyan épülnek össze a tanultak, vagy hogy szélesedik a látóköre. Legyen íve a bemutatkozásnak.

Ha vannak az önéletrajzában „lyukak”, azaz két munkahely közti idők, vagy vannak elsőre furcsa váltások, készüljön arra, hogy erre rákérdeznek az interjút végzők, és legyen rájuk magyarázat, amiből kitűnik, hogy ezek miért pozitívak Önre nézve.

Sokan az interjún hosszan beszélnek arról, hogy nekik miért tetszik az adott cég, nekik miért is lenne jó az adott szervezethez tartozni. Az viszont még ennél is fontosabb kérdés, hogy a szervezetnek miért jó Önt alkalmaznia. Készüljön erre, és tudjon magáról 3-4 pozitívumot magabiztosan elmondani.

Egy tipp: érdemes a bemutatkozást leírni interjú előtt, ez segít összeszedni a gondolatokat, megtalálni a helyes szavakat, kiválasztani a fent említett pozitívumokat, megfogalmazni tömören, amit igazán láttatni akar. Segít elkerülni a két leggyakoribb interjú-hibát, ami a stresszből adódik: a túlbeszélést és a lefagyást, azaz a túlzottan terjengős beszédet, ill. a szavak keresését.

tudjon minél többet a cégről

Fontos, hogy az interjú során érzékelhető legyen az ambíciója, hogy az adott céghez csatlakozhasson, így amit lehet, tudjon meg a cégről: profilját, piaci helyzetét, értékeit, ügyfeleknek szóló üzenetét. A holnapon túl érdemes más forrásokból is információt szerezni. Szánjon erre időt, mert megtérül a beszélgetéskor.

Készüljön kérdésekkel is, ezzel is láttatja az érdeklődését, és szívesen veszik az interjúztatók. Legalább 2-3 kérdést tegyen fel, amik nem magára a munkavégzésre vonatkoznak, hanem a cég céljaira, erősségeire, kihívásaira, irányaira.

Egy tipp: készüljön, ha tud, az interjúztatókból is: tudja, hogy melyik területet képviselik, ha van fotó, nézze meg, hogy könnyebben be tudja őket azonosítani.

A Bank honlapján a Területeink bemutatkoznak, fontos ezt elolvasnia, és felkészültségét bizonyítania a beszélgetés során. Keresse itt meg a területet, ami Önt érdekli, lássa, hogy miként illeszkedik a szervezet egészéhez.

+1: legyen konkrét

Mind önmagával, mind a Bankkal kapcsolatban törekedjen arra, hogy konkrétumokat említsen: minél megfoghatóbb példákat mondjon a sikereire, ill. képességei megnyilvánulására feladatok, projektek kapcsán. Ugyan így fontos, hogy az adott cégről is pontos információi legyenek, amit összefüggéseiben is lát: például más versenytársakkal összevetve hol látja az adott vállalatot, mik a személyes benyomásai.

a jó önéletrajz ismérvei: 5+1 szabály

Rengeteg mindent elárul rólunk az önéletrajzunk. Ha úgy tetszik, ez egyfajta fénykép Önről, tegye hát vonzóvá, hogy minél inkább akarja a címzett hosszan „nézegetni”, azaz olvasni a pályázatát.
Ráadásul a cég számára ez az első anyag, amit kiad a kezéből, így utal a munkavégzésének minőségére, igényességére, az Ön kreativitására.  

1. időbeliség

Bár az interjún általában arra kérik a jelölteket, hogy kezdjék el mesélni a pályafutásukat az első jelentős állomástól, az önéletrajz írásakor mégis mindig kronológiailag visszafelé haladunk, azaz a legfrissebb munkatapasztalattól a legelsőig, a legmagasabb iskolai végzettségtől az alapokig, stb.

Az önéletrajz maximum két oldalas, bár pályakezdők esetében elfogadható az egy oldal is. Ha ennél hosszabb, valószínű, hogy terjengősek vagyunk. Fontos, hogy az anyag kronológiailag jól követhető, struktúrájában gyorsan áttekinthető, azaz olvasó-barát legyen.

2. a felső szakasz

A lap tetején mindig ott kell, hogy legyen egy kép, az e-mailes és mobiltelefonos elérhetőség, ill. a lakcím. A diszkriminációtól minden szervezet óvakodik, így a születési idő nem kötelező elem, de javasolt. A családi állapot nem kötelező, és nyugodt lélekkel elhagyható elem.

Az e-mail cím egyrészt legyen pontos, mert ez lesz a kapcsolattartás elsődleges útja. Másrészt legyen kellőkép komoly: tartsuk meg a „cicalány85, darkside910, bébiévi87” típusú e-maileket a privát levelezéshez, és legyen egy másik, amit az álláskereséshez használunk.

Mostanában meg-megjelenik az önéletrajzokban két új jelenség. Az egyik a LinkedIn profil cím: ezt érdemes is itt megjeleníteni, és magát a profilt karbantartani, természetesen maximális összhangban az önéletrajzzal. Nagy előnye a LinkedIn-nek az ajánlás, bátran kérjen hát a kollégáitól, volt vezetőitől néhány Önt méltató, kvalitásait kiemelő gondolatot.

A másik újdonság a saját blog cím feltüntetése. Ha ez bemutatkozó jellegű, ebben a fenti szakaszban javasoljuk feltüntetni, de ha hobbihoz, esetleg saját vállalkozáshoz kapcsolódik, akkor legyen annál a szakasznál a helye.

3. struktúra és megjelenés

Ha egy kicsit beleképzeljük magunkat a toborzók fejébe, egyszerű megmondani, hogy milyen legyen az önéletrajz szerkezete: „Milyen gyakorlata van a jelöltnek abban, ami nekünk fontos? Hol tanulta meg az elméleti alapokat? Mit tud még, ami fontos lehet?  

Ez adja ki a sorrendet:

  • Munkahelyi tapasztalatok – lásd a mintát lentebb
  • Végzettségek – elég középiskoláig „visszamenni”
  • Képzések, tanfolyamok – téma, intézmény is legyen megjelenítve
  • Nyelvtudás, IT ismeret, jogosítvány – nyelvtudásnál tüntesse fel, hogy aktív vagy passzív a tudás, előbb-utóbb úgyis kiderül
  • Hobbi, érdeklődés – legyen egyedi, pl. utazni sokan szeretnek, de konkrétan megnevezhető az utazás jellege, kedvenc útirányok, stb.
  • Személyiségjegyek, értékek – törekedjen az egyediségre, ami valóban kifejező, és eltér a „jó csapatjátékos, kreatív személyiség” megszokott gondolataitól, és a munka során értéket teremt az adott cégnél.

Fontos, hogy áttekinthető, szellős és jól olvasható legyen a szöveg. Maradjon a hagyományos betűtípusoknál (Times New Roman vagy Arial, 12-es betűméret) és színeknél. Vastag betűvel, egy-egy diszkrét színű háttérrel a fontosabb információk kiemelhetők.

A munkahelyek, végzettségek, képzések kapcsán először a dátumot, aztán a cég nevét, a betöltött pozíciót, majd a feladatokat érdemes megjeleníteni, pl.

Figyeljen - mert az olvasó is nagyon figyel - a pontosságra: mikor kezdett, meddig dolgozott adott helyen, mettől meddig járt egy adott iskolába. Rögtön kiderül egy rutinos toborzó számára, hogy ha valahol átfedés van, „összecsúsznak” az időpontok.

Ha vannak úgynevezett „lyukak” a pályázatban (időszak, amikor nem dolgozott vagy járt iskolába), hagyja benne, de legyen felkészülve magyarázattal.

4. pozícióra szabás

Az önéletrajznak mindig a valóságot kell tükrözni, mégis fontos kiemelni a szakmailag releváns, munka szempontjából értékek teremtő pozíciókat.

Teheti ezt úgy, hogy az adott munkahelyen végzett munkáját jobban részletezi, vagy ha adott munkakörön belül több feladata volt, egyszerűen csak előbbre sorolja a jövőbeli cég szempontjából fontos feladatot, projektet.

E mellett esetleg kiemelhet egy olyan tantárgyat, ami a munkához elméleti alapot jelenthet. Pályakezdő pozíció esetében írja bele az életrajzba a diákmunkáit, szervezőtevékenységeit is, és ott tárjon fel részleteket is, amik kapcsolódnak a megpályázott pozícióhoz.

FONTOS! Arra érdemes odafigyelni, hogy amennyiben LinkedIn-es profilja is van, azzal legyen a testre/cégre-szabott öneletrajz-verzió összhangban, azaz tényleg csak előre-sorolás vagy mélyebb kifejtés legyen, ami különbséget jelent a kettő közt.

5. motivációs levél

A motivációs levél kiegészíti, nem ismétli az önéletrajzot. Nem minden esetben van idő ezek végigolvasására a cég részéről, de ezzel együtt érdemes tömören megfogalmaznia néhány sort, mert pozitívan befolyásolhatja a megítélését.

Ez valóban egy levél formátumú írás, azaz a bal felső sarokban fel kell tüntetni a címzett nevét, beosztását, és a cég nevét. Kell, hogy legyen megszólítás, a levélből pedig derüljön ki, hogy melyik munkakört pályázza meg. A levél végén el is kell köszönni, és szerepeljen a levél írásának helye, dátuma, valamint egy (akár szkennelt) aláírás.

És a tartalom: itt igazán van lehetőség arra, hogy cégre szabja az üzenetét. Fogalmazza meg tömören, hogy mi az a három dolog, ami miatt jelentkezik az adott pozícióra. És a másik oldalt is mutassa meg: mi az a három dolog, amiért jó lesz a cégnek, ha Önt választja!

5+1: a kép

A fénykép fontos eleme az önéletrajznak, és sok az elrettentő példa.

A kép lehetőleg legyen színes, és mindenképp jó felbontású, és friss, ami alapján azonnal felismerhető lesz az interjúkor, amint fogadja Önt a toborzó. Mosolyogjon természetesen a képen, a kamerába nézve. Látszódjon a felsőteste, akár a karjai is pl. egy íróasztalnál ülve.

A megjelenése legyen üzleties, mintha már az interjúra menne: az öltözete legyen elegáns; a haja rendezett, és hagyja szabadon az arcát; a hölgyek pedig még törekedjenek a minél diszkrétebb sminkre.

A kép készülhet kül- és beltéren egyaránt, de más személy ne látszódjon rajta részletekben sem, és legyen „vállalható” a helyszín: kerülendő pl. a kocsma, a buli, a tengerparti nyaralási helyszín, az állatkert, és preferált az iroda, a könyvespolc, egy park a háttérben.